به پایگاه اطلاع رسانی دکتر محمد بیرانوندی نماینده مردم شریف خرم اباد وچگنی در مجلس شورای اسلامی خوش امدید.

مسیر رشد کسب‌وکارهای اینترنتی

 نیاز نداشتن به سرمایه هنگفت، دسترسی به بازار تقاضا با صرف هزینه‌های کم و صرفه‌جویی در زمان و مخارج مورد نیاز از جمله مزیت‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی است.

میزان درآمدزایی حاصل از این کسب‌وکارها گاهی آنچنان بالاست که قابل مقایسه با سایر کسب‌وکارها نیست اما در کشور ما موانع سد راه رشد این نوع کسب‌وکارها شده است. برخی کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند درصد بالایی از بازار را در دست خود بگیرند. بعضی کسب‌وکارها هم ممکن است به موفقیت چندانی نرسند. دلیل آن نیز به مهارت، ایجاد تنوع برای مشتریان و مهم‌تر از همه خلاقیت و نوآوری برمی‌گردد.
افزایش مهارت‌ها در بازار آنلاین
برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی لازم است پایبند یک سری اصول بوده و مراحلی را بگذرانیم که مهم‌ترین این مراحل بنا به گفته متخصصان این حوزه بدین ترتیب است: 1. مهارت‌های خود را در بازار آنلاین بالا ببریم و با پیچ و خم دنیای اینترنت آشنا شویم. 2. کاسبان موفق اینترنتی را بشناسیم و برنامه‌ریزی‌ها و ایده‌های خود را براساس الگویی که از آنها می‌گیریم، ترسیم کنیم. برای مثال در زمینه‌های مختلف مثل برنامه‌نویسی، بازاریابی و آموزش تکنیک‌ها را فرابگیریم. 3. توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف مخصوصا در حرفه‌ای که به آن وارد شده‌ایم، مانند عکاسی برای مخاطبان به نمایش بگذاریم. 4. کانال‌های ارتباطی خود را با دیگران براساس ایجاد شبکه وبلاگی، قوی ‌سازیم. برای نمونه می‌توانیم با ایجاد سرویس پشتیبانی آنلاین برای جمع زیادی از کاربران دهکده جهانی ،کسب‌وکاری کوچک و پردرآمد برای خود راه‌اندازی کنیم. 5. در پروژه‌های اینترنتی مشارکت کرده و سطح همکاری خود را با فعالان اینترنتی بالا ببریم، البته لازم به ذکر است که علاوه بر طی کردن این مراحل، راه رسیدن به موفقیت در این نوع کسب‌وکارها، در گرو دانستن این موضوع مهم است که برای شروع هر کسب‌وکاری باید یا به آن علاقه داشته باشیم یا اینکه استعدادها و توانایی‌های خود را در رابطه با آن بسنجیم. بنابراین دنیای اینترنت زمانی می‌تواند به کمک شاغلان خود بیاید که در آنها زمینه‌های قبلی فراهم شده باشد.
افزایش سرعت اینترنت
آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در رابطه با ضرورت اشتغالزایی و کسب درآمد از مسیر اینترنت به «کسب‌وکار» می‌گوید: در رابطه با رشد اینترنت در کشور چند مساله زیربنایی وجود دارد که به نوعی مانع از رشد اشتغال‌های اینترنتی شده است؛ اول اینکه سرعت اینترنت در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر پایین بوده و قابلیت انتقال داده‌ها زمان‌بر است و دوم اینکه اینترنت برای همگان در دسترس نیست.
اطمینان در پرداخت‌های آنلاین
وی توضیح می‌دهد: اگر در این حوزه قرار باشد با کشور‌های دیگر رقابت کنیم، باید افراد متخصص برای این حوزه تربیت کرده و آموزش دهیم و از طرفی کار با اینترنت برای همگان امکان‌پذیر باشد.
لازم است امکان دسترسی همگان به خریدوفروش‌ها و مبادلات اینترنتی فراهم شود تا افراد در زمان خرید دغدغه‌ای نداشته باشند اما در کشور ما ایجاد پروتکل‌های امنیتی که خرید اینترنتی و پرداخت وجوه با اطمینان و بدون ضرر و زیان باشد، چندان موفق نبوده است.
مردم ما هنوز نتوانسته‌اند به پرداخت‌های اینترنتی اطمینان کنند. این در حالیست که در کشور‌های دیگر چون هند که به لحاظ سرمایه اجتماعی در سطح پایین‌تری نسبت به ما قرار دارند، توانسته‌اند کسب‌وکارهای اینترنتی را بدون اتکای صرف به بازار داخلی رونق ببخشند.
کسب مشتری و مخاطب از بازار‌های جهانی
این فعال اقتصادی می‌گوید: ما باید بدانیم اینترنت یک فعالیت بدون مرز است و هر کس در هر گوشه‌ای از جهان می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، بنابراین لازم است از طریق آن از همه دنیا مخاطب جذب کرده و بازاریابی کنیم.
داشتن علاقه و تحصیلات مرتبط
سیدجواد هاشمی، فعال حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی در رابطه با مقدمات مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی به «کسب‌وکار» می‌گوید: برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی بهتر است تحصیلات این رشته را داشته و به آن علاقمند باشیم اگر علاقه باشد، نداشتن تحصیلات در این حوزه نمی‌تواند مانعی برای پیشرفت ایجاد کند.
وی توضیح می‌دهد: یک فعال کسب‌وکار اینترنتی اول از همه باید حوزه مورد علاقه خود را برای فعالیت در اینترنت مشخص کرده، سپس حرف، خواسته‌های مخاطبان و نیاز آنها را درک کند. به عبارتی کسب‌وکار اینترنتی باید نیاز بازار خود را بشناسد و برای تقاضا محتوا ایجاد کند. برای مثال زمانی که فردی تشخیص می‌دهد در حوزه‌ای مانند پزشکی، روانشناسی و... برای مردم نیاز‌هایی وجود دارد، می‌تواند ابتدا سایت این حوزه را در اینترنت راه‌اندازی کرده و برای آن تولید محتوا کند، سپس براساس افزایش ترافیک سایت به تبلیغات، بازاریابی و فروش اقدام کند.
استفاده از مشاوره‌های اینترنتی
هاشمی در پاسخ به این سوال که اگر کسی نتواند برای سایت خود تراکنش ایجاد کند آیا بدین معنی است که شکست خورده یا نه، می‌گوید: شکست در هر کاری نمی‌تواند دلیل بر این باشد که راه رفته یا مسیر طی شده اشتباه بوده، گاهی ایراد نه از فرد و فعالیت‌های او بلکه از جای دیگری است که در این صورت به نظر می‌رسد باید با یک مشاور اینترنتی یا کسی که در این حوزه باتجربه است، مشورت کرد یا از راهنمایی‌های وی کمک گرفت.
وی ادامه می‌دهد: خیلی از مردم از درآمدهای بالای کسب‌وکارهای اینترنتی بی‌اطلاع هستند. برای مثال نمی‌دانند سایت‌های برتر کشور بالای صد میلیون و حتی 200 تا 300 میلیون در ماه درآمد دارند. درآمد یک تبلیغات ساده در اینترنت به بالای 80 میلیون می‌رسد.
استفاده از ظرفیت نیروی جوان و تحصیلکرده
به گفته کارشناسان، در حال حاضر زندگی، تحصیل و کار نسل جوان با فناوری اطلاعات به هم آمیخته شده و بخش عمده‌ای از زمان آنها در فضای مجازی سپری می‌شود، به‌طوری که جذابیت فناوری و قابلیت به کارگیری ابزارهای آن خصوصا تلفن‌های هوشمند منجر شده زمان زیادی از مردم صرف دنیای مجازی شود و این درحالیست که درجه آمادگی کشور ما در حوزه الکترونیکی سه رقمی است و رتبه آن از 100 می‌گذرد اما با این حال کاربران ایرانی بیش از 60 درصد استفاده‌های‌شان از اینترنت برای سرگرمی است، نه کسب درآمد و اشتغال از اینترنت. دومین مطلب قابل ذکر این است که با وجود اینکه شاخص رشد در کسب‌وکارهای اینترنتی بسیار بالاست و با وجود نیروی جوان تحصیلکرده و بیکار هنوز نتوانسته‌ایم فضای فکری آنها را برای ورود به کسب‌وکارهای اینترنتی آماده‌ سازیم. از طرف دیگر جوان بودن فناوری اطلاعات در ایران باعث شده ایده‌ها و نیازهای زیادی وجود داشته باشد که کسی هم به آن پاسخگو نباشد. بنابراین یکی از فرصت‌های مهم اشتغالزایی برای جوانان بیکار کشور کسب‌وکار اینترنتی است.

سایت خبری تحلیلی کسب وکار


نظرات کاربران

نام شما  
ایمیل
نظر شما  
متن امنیتی